tisdag 5 december 2017

Det där med den grekiska maten...


Den grekiska maten blir väldigt lätt ett samtalsämne på sociala medier. Ibland verkar det som att "Greklandsälskare" helst äter god mat och på andra plats kommer sol, strand och utflykter. Det förstår jag för jag själv älskar den grekiska maten. När jag är i Sverige äter jag det jag tycker är gott där, men sen räcker det liksom och då börjar jag sakna det grekiska sättet att äta och smakerna på grönsaker och kryddningen på kött osv.

Skillnader mellan turister och greker på restaurang? Efter ett år som restauranginnehavare har jag upptäckt lite nya saker. Många turister som vill uppleva det "äkta" grekiska väljer att äta det som de tror är vad grekerna äter på restaurang. Min erfarenhet är att grekerna gärna beställer in en fläskkotlett. Inte vilken fläskkotlett som helst. De är STORA och får absolut inte plats i stekpannan hemma. Självklart sitter fettet kvar för det är det som gör att de är så saftiga och goda. När en turist beställer in lammkotletter är det några lammkotletter, friterad potatis och garnityr på tallriken. När en grek beställer in lammkotletter säger han -ett kilo lammkotletter. Eller två. Sedan står den tallriken mitt på bordet och alla delar. Grekerna beställer oftast in friterad potatis och sallad separat. På "huvudrätten" behöver det inte alls vara några grönsaker eller annat som garnityr. Turisten kan gärna klaga på att han får "bara några gurkskivor och tomat" som garnityr. Vad väntar sig den turisten? Jag vet faktiskt inte. Kan ni hjälpa mig med det svaret?

Sås? Det har jag hört flera beklaga sig över att det inte serveras sås till maten. Grekerna äter inte sås till maten. Till fisk vill de ha "ladolemono" som är olivolja, persilja och citron. Med lite havssalt till lyfter det fram smakerna på fisken. Fisken ska inte dränkas in i någon hollandaise eller annan sås för då försvinner fisksmaken. På det grillade köttet pressar man citron och vanligtvis är kryddan salt, peppar och oregano. Glöm bearnaise och andra såser! (fast för att göra turisterna nöjda har vi pepparsås, vinsås och champinjonsås)

Olika öar, olika maträtter! Grekisk mat kan skilja sig mycket från olika öar och delar av Grekland. Varje ställe har sina egna specialiteter. Här på Kreta har vi en rätt som heter boureki. Det är som en gratäng med potatis, squash och mizithraost (mjuk vit ost) som kryddas med mynta. Den kan göras både med och utan fyllodeg under och över. På bröllop och andra festligheter är pilaffiris festrätten. Det kokas på buljong av höns (det ska vara en lanthöna med mycket fett så prova inte på någon av de i Sverige som inte har en gnutta fett i sig.) Buljongen ska bli alldeles gul av allt fett från hönan. Även getkött används. Sedan kokas riset i denna buljong och det kokta köttet serveras till det. Jag själv tycker inte det känns som en festrätt, men det är det och en kock eller "husmor" ska kunna koka en riktigt bra pilaffi. Till dolmades (vinbladsdolmar) serveras oftast yoghurt här och det är vanligtvis inget kött i dem. På andra ställen i Grekland har jag sett att det är köttfärs blandat med riset i dem och de serveras varma med en "avgholemono" sås. (avgolemono - en sås på ägg och citron)

Vill ni laga till grekisk mat själv hittar ni lite roliga recept på rätter hos MittGrekland. Många av recepten är innovativa varianter av klassisk grekisk mat.

Är ni på väg till Thessaloniki? Mat och resebloggen har provat 7 olika restauranger som recensereras här. Vi hade ju tänkte åka upp några dagar maken och jag men då Ryan cancellerade alla sina flyg inom Grekland föll planerna i stöpet. Vid tillfälle ska vi försöka komma dit i varje fall och då vill jag prova några av de restauranger som nämns.

Samma blogg - Mat och resebloggen - ger här tips på 10 olika rätter att prova på i Grekland.

4000mil.se delade detta blogginlägg i facebookgruppen Greklandsvänner och gensvaret var enormt och det syntes verkligen att Greklandsvänner är matintresserade. Det var detta inlägg som också inspirerade mig till att ännu en gång skriva lite om maten här. Många tyckte att hon hade glömt många rätter. Alla grekiska rätter får faktiskt inte plats i ett och samma inlägg! Det är det som är kul med det grekiska köket. Man kan åka tillbaka och upptäcka nya rätter varje gång. Man behöver inte fastna i grekiska salladen trots att den är "basen" på bordet även för grekerna sommartid när tomaterna är som bäst.

Jag har förstås också skrivit en del blogginlägg som handlar om maten här. Några av dem hittar du här. 

Inom kategorin bönor och linser är detta min favorit. Elefantbönor eller gigantes som de heter på grekiska. I grekiskan finns ett samlingsnamn för alla rätter inom bönor, linser och ärter. OSPRIA. 

4 kommentarer:

  1. Oj vad du får mig att längta till den kretenska maten. Tills vidare får jag hålla tillgodo med honung, olivolja och kryddor som inhandlats i Rethymnon. Längtar tillbaka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Honung, olja och kryddor är inte illa det heller! Det kommer man långt med.

      Radera
  2. Ibland kan det ju handla om tydlighet. I Sverige får man grönsakerna på tallriken med maten. I Grekland kanske man måste beställa det separat. Helt ok, men man kanske kan förtydliga det för den skandinaviske kunden? Så kanske det inte blir missförstånd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i och när det finns tid brukar jag tipsa om sättet att äta med massor av småtallriker (meze-förrätter) och att kanska strunta i huvudrätt eller att beställa in en eller två som alla delar på. Det brukar uppskattas!

      Radera